Perpustakaan Kelamin : Buku dan Kelamin dalam Pertaruhan
[Tidak. 368]
Tajuk: Perpustakaan Seks: Buku dan Seks di Pertaruhan
Penulis: Sanghyang Mughni Pancaniti
Penerbitan: Universe
Diterbitkan: I, Mei 2016
Ketebalan: 229 bl
ISBN: 978-602-14549-3-0
Ibu Hariang merahsiakan perpustakaan daripada anaknya tanpa sebab selama 20 tahun sehingga dia berasa bersedia untuk mengetahui tentang Hariang.
Tajuk: Perpustakaan Seks: Buku dan Seks di Pertaruhan
Penulis: Sanghyang Mughni Pancaniti
Penerbitan: Universe
Diterbitkan: I, Mei 2016
Ketebalan: 229 bl
ISBN: 978-602-14549-3-0
Dengan judul yang unik dan indah, novel ini mengisahkan watak bernama Haryang, yang tinggal di Siegendel, Provinsi Sumedan, Jawa Barat, bersama ibunya yang pecinta buku. Demi menyayangi anaknya menurut buku, ibu membesarkan anaknya dengan cara yang istimewa, iaitu menjauhkan kandungan bilik tertutup 4x8 meter dari anak-anaknya. Semakin besar Haryang, semakin tertarik dengan isi bilik yang sentiasa tertutup itu. Setiap kali Harang meminta jawapan kepada ibunya, ia sentiasa sama: "Kamu masih tidak tahu."
Hanya apabila Haryang berusia 20 tahun, si ibu meninggalkan anaknya di dalam bilik rahsia yang termasuk bilik berisi ribuan buku yang telah dikumpul daripada ibunya selama 19 tahun, tanpa mengira hasil jualan. produk kebunnya.
Bilik ini dahulunya mempunyai fikiran biri-biri. Sebelum kamu dilahirkan, ayah kamu menjadikan bilik bacaan itu sebagai bilik bacaan untuk jiran-jirannya, dan kemudian anak-anaknya ... Tetapi ayah kamu, kerana tidak mendapat satu-satunya buku yang dia inginkan, menyegerakannya kepada Tuhan. untuk masyarakat dan anak-anaknya. ”
(Halaman 9)
"Merahsiakan bilik ini adalah rancangan ibumu. Alasan ibu mudah, terus bertanya, terus menghilang, dan kemudian jatuh cinta dengan apa yang kamu rahsiakan semasa kamu belajar... Kamu hanya seorang ibu. Ada. Jatuh. jatuh cinta dengan buku, memikirkannya."
(Halaman 10)
Perpustakaan ini akhirnya dinamakan semula sebagai Pabukon Kadeudeuh , Pabukon = Buku / Perpustakaan, Kadeudeuh = Cinta. Haryang dan ibunya menjadi penganjurnya bersama-sama. Semua orang di perpustakaan boleh membacanya secara percuma. Kang Oolong pernah menjadi tetamu kepada Hariang muda yang berpendidikan tinggi. Kang Oolong meminta bantuan Haryan dalam mencari penderma seksual. Sudah menjadi rahsia umum bahawa Kang Walong tidak mempunyai alat kelamin kerana dia berkhatan ketika berusia 5 tahun. Dia merancang untuk mencari penderma seks $1.5 bilion kerana dia mahu menjadi seorang lelaki yang penuh. Dia mengenali Kang Wolong Haria dengan baik dan dapat membantunya mencari penderma seks.
Mencari penderma seks bukan mudah, walaupun jumlah wang yang banyak diberikan kepada penderma, tetapi seorang lelaki biasa bersedia untuk mengorbankan maruah maskulinnya. Apabila Haryang cuba mencari penderma seks di Bandung, perpustakaannya runtuh. Perpustakaan Pakubon Kadevdeux yang mempunyai 11,000 tempat duduk telah dibakar . Kejadian ini bukan sahaja menyebabkan ibunya kecewa sehingga dia menjadi gila.
Hariang menggunakan pelbagai kaedah untuk menyembuhkan ibunya, daripada mendapatkan pakar psikiatri sehinggalah dengan berdoa. Namun, semua ini tidak memulihkan perasaan si ibu. Akhirnya, Hariang menjadi yakin bahawa jika dia membina semula perpustakaannya kerana buku dan perpustakaan menjadi bahagian berasingan ibunya, ibunya boleh pulih.
Untuk membina semula perpustakaannya, Harang bekerja sebagai setiausaha kedai buku dan setiausaha restoran dan mengisi ruangan cerpen di akhbar. Haryang boleh membeli 400 buah buku hasil daripada karya penulisan dan cerpen. Jumlah ini jauh daripada 11,000 buku di Perpustakaan setakat ini
“Saya cuba bersabar sepanjang tahun, mengumpul buku, mengubah jiwa ibu, tetapi nampaknya keputusasaan saya mula lemah dan dihancurkan. Mereka memperoleh pendapatan hanya tiga bulan. Wang, saya tidak boleh mengharapkan apa-apa. lebih lama untuk kesejahteraan ibu saya. '' Tetapi bagaimana ini boleh berlaku? Tidak ada barang berharga. Saya miskin.
Ada satu nama yang tiba-tiba terlintas di fikiran, tetapi apa yang membuatkan saya gementar? Kang Oolong, Oolong pun boleh. Patutkah saya memberikan seks saya kepadanya? Dia berjanji kepada saya bahawa saya boleh membeli begitu banyak buku dengan harga 1,500 juta, dan saya boleh mengubah bangunan perpustakaan menjadi bangunan yang lebih besar dan tersergam indah. Tetapi adakah ia benar-benar berbaloi untuk mengambil risiko seksual yang sangat saya cintai ini demi buku dan keibuan? Gila! "
(Bl. 207)
Haryana mempunyai masa yang sukar untuk membuat keputusan sama ada untuk mengorbankan seksnya supaya dia boleh membina perpustakaan untuk pemulihan ibunya. Di samping itu, dia mempunyai seorang teman lelaki yang dia fikir akan menjadi bakal isterinya.
Buku khazanah di perpustakaan seks
Novel ini bukan sahaja kisah menarik tentang usaha Harang membina perpustakaan untuk mengubati ibunya, tetapi juga banyak khazanah dunia dan buku-buku Indonesia yang terkandung dalam novel ini. Kita dapati kisah sejarah buku, penciptaan perpustakaan Napoleon Bonaparte di dalam keretanya supaya dia masih boleh membaca di tengah peperangan, kegilaan orang yang suka membaca, dan kisah watak dunia. atau matahari. Tidak mahu berhenti membaca, Ching mengikat rambutnya supaya terus tegak di atas tiang. Filem Quills juga menceritakan kisah penulis lucah Marquis de Sade, yang terus menulis di penjara.
Ketua atau istilah untuk pencinta buku yang diterbitkan dalam Position on Cyberspace Pututa Vidjanarka , seperti bibliomania, bibliophile, librarian, bibliocla, dan sebagainya. disebut dalam novel ini. Selain itu, banyak petikan menarik daripada pelbagai pengarang dan buku bertaburan di sepanjang novel. Beratus-ratus judul buku boleh disebut dalam novel ini.
Selain kepentingan menyayangi manusia dan membaca buku, Hariang dan ibunya diwakili dalam komuniti P AKU (Pasukan Anti Kolej), yang ahlinya terdiri daripada mereka yang telah meninggalkan sistem pendidikan atau tidak berpuas hati dengan pendidikan. Indonesia. Walaupun mereka tidak pergi ke kolej, pendapat ahli mereka tidak kalah dengan kolej. Mereka kerap berbincang tentang buku. Dalam novel ini, pemikiran, falsafah dan aktiviti PAKU dihuraikan dalam bab yang istimewa, yang menjadikan novel ini lebih menarik dan rancak, tertanya-tanya adakah komuniti ini di Bandung?
Bab khusus PAKU ini akan menjelaskan sejarah larangan buku di dunia dan di Indonesia, dan senarai larangan buku di Indonesia, yang disiapkan oleh penulis buku " Melawan Peradaban " pada tahun 1968-1998, akan dimasukkan ke dalam final. . bahagian. (Larangan buku di Indonesia) , LSAM, 1999.
Bukan novel biasa
Sebagai tambahan kepada khazanah buku, novel ini berkaitan dengan agama, seksualiti, kritikan terhadap sistem pendidikan, dll. Terdapat juga perbincangan mengenai topik yang berakhir dengan pertaruhan pada buku dan jantina, dan apakah kemuncak tamadun dalam buku atau genre? Kesemua wacana ini dipersembahkan dalam dialog antara watak, maka novel ini bukanlah novel sastera biasa, tetapi pelengkap sastera yang akan memberi perspektif pembaca. Adakah seks dalam novel ini merupakan epilog kepada kemuncak tamadun? Ditulis oleh Shiny ane El Poesya.
Sebagai sebuah novel yang ditulis oleh seorang penulis yang tinggal di Bandung dan mempunyai kisah tentang Sumedan dan Bandung, pengarangnya meliputi kandungan tempatan biasa masyarakat Sunda iaitu istilah dan ungkapan Sunda serta maksudnya. Beberapa kata yang jarang kita dengar, sehingga boleh dikatakan novel ini mengangkat kearifan lokal budaya Sunda yang telah dilupakan oleh pembaca muda.
Walaupun terdapat banyak bahan tambahan yang dimuatkan dalam novel ini, namun apabila pengarang menggabungkan segala-galanya ke dalam cerita Meramuni, pembaca novel ini akan menemui sebuah cerita yang menarik dengan bonus sebagai bahan untuk meluaskan ilmu di atas. .
Bagi watak pula, pengarang protagonis utama novel ini iaitu Haryang berlakon dengan sangat baik baik melalui dialog dalaman Haryan mahupun perbualan dengan teman bicaranya. Dia menyifatkan dirinya sebagai Hariang sendiri, bukan manusia yang sempurna, tetapi di satu pihak dia faham dan mengikut syariat agamanya, tetapi sebagai manusia yang penuh kelemahan dia dikatakan terlepas daripada nafsu dan dosa. Pengarang juga membangkitkan perjuangan dalaman ini untuk membuatkan pembaca berasa begitu dekat dengan watak manusianya.
Saya tidak tahu sama ada saya boleh melakukan hubungan seks dengan betul dan menarik badan orang lain. Bagi segelintir pembaca, perkara ini mungkin kelihatan luar biasa dan tidak masuk akal, tetapi saya secara peribadi tidak kisah penggunaan subjek penderma seks sebagai tebusan kepada buku dan cinta akan mengukuhkan kedudukan buku sebagai salah satu simbol tamadun.
Terdapat sedikit halangan dengan semua kelebihan novel ini, dan oleh itu dia mendapati Harang adalah simbol kejayaan Puncak Pokok Rohani.
@htanzil
Ketua atau istilah untuk pencinta buku yang diterbitkan dalam Position on Cyberspace Pututa Vidjanarka , seperti bibliomania, bibliophile, librarian, bibliocla, dan sebagainya. disebut dalam novel ini. Selain itu, banyak petikan menarik daripada pelbagai pengarang dan buku bertaburan di sepanjang novel. Beratus-ratus judul buku boleh disebut dalam novel ini.
Selain kepentingan menyayangi manusia dan membaca buku, Hariang dan ibunya diwakili dalam komuniti P AKU (Pasukan Anti Kolej), yang ahlinya terdiri daripada mereka yang telah meninggalkan sistem pendidikan atau tidak berpuas hati dengan pendidikan. Indonesia. Walaupun mereka tidak pergi ke kolej, pendapat ahli mereka tidak kalah dengan kolej. Mereka kerap berbincang tentang buku. Dalam novel ini, pemikiran, falsafah dan aktiviti PAKU dihuraikan dalam bab yang istimewa, yang menjadikan novel ini lebih menarik dan rancak, tertanya-tanya adakah komuniti ini di Bandung?
Bab khusus PAKU ini akan menjelaskan sejarah larangan buku di dunia dan di Indonesia, dan senarai larangan buku di Indonesia, yang disiapkan oleh penulis buku " Melawan Peradaban " pada tahun 1968-1998, akan dimasukkan ke dalam final. . bahagian. (Larangan buku di Indonesia) , LSAM, 1999.
Bukan novel biasa
Sebagai tambahan kepada khazanah buku, novel ini berkaitan dengan agama, seksualiti, kritikan terhadap sistem pendidikan, dll. Terdapat juga perbincangan mengenai topik yang berakhir dengan pertaruhan pada buku dan jantina, dan apakah kemuncak tamadun dalam buku atau genre? Kesemua wacana ini dipersembahkan dalam dialog antara watak, maka novel ini bukanlah novel sastera biasa, tetapi pelengkap sastera yang akan memberi perspektif pembaca. Adakah seks dalam novel ini merupakan epilog kepada kemuncak tamadun? Ditulis oleh Shiny ane El Poesya.
Sebagai sebuah novel yang ditulis oleh seorang penulis yang tinggal di Bandung dan mempunyai kisah tentang Sumedan dan Bandung, pengarangnya meliputi kandungan tempatan biasa masyarakat Sunda iaitu istilah dan ungkapan Sunda serta maksudnya. Beberapa kata yang jarang kita dengar, sehingga boleh dikatakan novel ini mengangkat kearifan lokal budaya Sunda yang telah dilupakan oleh pembaca muda.
Walaupun terdapat banyak bahan tambahan yang dimuatkan dalam novel ini, namun apabila pengarang menggabungkan segala-galanya ke dalam cerita Meramuni, pembaca novel ini akan menemui sebuah cerita yang menarik dengan bonus sebagai bahan untuk meluaskan ilmu di atas. .
Bagi watak pula, pengarang protagonis utama novel ini iaitu Haryang berlakon dengan sangat baik baik melalui dialog dalaman Haryan mahupun perbualan dengan teman bicaranya. Dia menyifatkan dirinya sebagai Hariang sendiri, bukan manusia yang sempurna, tetapi di satu pihak dia faham dan mengikut syariat agamanya, tetapi sebagai manusia yang penuh kelemahan dia dikatakan terlepas daripada nafsu dan dosa. Pengarang juga membangkitkan perjuangan dalaman ini untuk membuatkan pembaca berasa begitu dekat dengan watak manusianya.
Saya tidak tahu sama ada saya boleh melakukan hubungan seks dengan betul dan menarik badan orang lain. Bagi segelintir pembaca, perkara ini mungkin kelihatan luar biasa dan tidak masuk akal, tetapi saya secara peribadi tidak kisah penggunaan subjek penderma seks sebagai tebusan kepada buku dan cinta akan mengukuhkan kedudukan buku sebagai salah satu simbol tamadun.
Terdapat sedikit halangan dengan semua kelebihan novel ini, dan oleh itu dia mendapati Harang adalah simbol kejayaan Puncak Pokok Rohani.
"Pokok" adalah simbol "Sidang Kemuncak Rohani" para wali: Musa dengan pokok Zion, Buddha dengan Pokok Badan, Yesus dengan kupang dan Muhammad SAW dengan Gunung Sidrotul.
(Bl. 12)
Setakat ini tiada siapa yang dapat menghantar penyelesaian yang sempurna, yang tidak pelik. Atau bagaimana Yesus pernah menyentuh pokok Krismas apabila ia mencapai kemuncaknya. Walaupun pokok Krismas biasanya dikaitkan dengan simbol Krismas (kelahiran Yesus), simbol itu adalah tradisi pagan kelahiran dan umur panjang Yesus dan tradisi menggunakan pokok Krismas pada Krismas. Eropah.
Kedua, kakitangan perubatan yang akan membedah pekerja seks hanya terdiri daripada pakar bius dan pakar bedah. Kami tahu bahawa alat kelamin lelaki adalah struktur yang kompleks, dan jika anda ingin membuangnya, sudah tentu, akan ada profesional perubatan lain dalam kumpulan kerja.
Selain dua perkara yang mengganggu saya, novel ini bagus untuk memahami dan mengulas secara umum, dan ada beberapa perkara yang pembaca ingin katakan dan ingin membuka minda pembaca. Ini bukan novel biasa, tetapi novel tentang pahlawan yang sangat cinta dengan buku yang dibalut dengan drama tentang tidak mementingkan diri, cinta dan pengkhianatan.
Mereka yang gemar menulis atau membaca, mereka yang menggemari buku, dan mereka yang menghargai nilai buku untuk tamadun dunia, pasti akan seronok membaca novel ini sambil berusaha untuk meneruskannya.
Komentar
Posting Komentar